Øyhopping i Sarpsborgs skjærgård

Kosterbåten TraséMed sjøbris og skvalpende bølger mot skroget, er vennegjengen fra ungdomsskolen igjen samlet etter mange år uten kontakt. Et ivrig barnebarn skal for første gang på langtur med besteforeldrene. Et ungt og smånervøst par er på sin andre date. En småbarnsfamilie på fem skal tilbringe sommeren i Ullerøy. Det er mange bruksområder og mange opplevelser som kan skapes gjennom et ferjetilbud langs kysten.

Ole-Martin Grav og Magnus Schaft
Byutviklingsentusiaster

Sarpsborgs kyst og båtliv er dessverre i dag mest for hytteeiere og båtfolk, gjerne litt bemidlede. Det er helt klart sosiale aspekter ved å gjør kysten tilgjengelig for flere. Det vil også være en god verdiskapning for kommunen. Tilbudet er ikke bare for egne innbyggere, men også for sommergjester og turister. Med den nyanlagte bryggen i Høysand ligger alt til rette for å kunne skape et godt kollektivt øyhoppingstilbud utover i havgapet, langs den flotte kystlinjen vi har her i Sarpsborg. Høysand Velforening har tidligere nevnt øyhopping som et av punktene for videreutvikling av Høysand.

Med Høysand som base, ser vi for oss flere anløp for ferjen. Første stopp er Karlsøysundet, for å betjene Karlsøyene og Ullerøy. Til glede for fastboende, besøkende og hytteeiere. Videre vil ferden gå mot Skjærhallen på Hvaler, for så å legge til ved endestasjonen Ekenäs på Koster. Med en standard ferje som holder 20 knop, bør det være mulig å nå Karlsøysundet på 15-20 minutter. Ut i fra våre tidsberegninger, som er nokså romslige, vil det videre ta en drøy halvtime til Skjærhalden og omtrent det samme videre til den svært avslappende og sommervennlige øygruppen Koster. Altså en flott båttur på 40 kilometer på under en og en halv time!

Kosterbåten Rutetabell

For at dette skal kunne bli et attraktivt tilbud, vil tre avganger daglig være et stort pluss. Da har man muligheten til å hoppe fra sted til sted gjennom dagen. Tre avganger gir romslighet og frihet til de som ønsker å benytte seg av ferjen. Vi tenker at tre avganger skal gjennomføres innenfor ett arbeidsskift, slik at ferjedriften kan bli økonomisk bærekraftig.

Ferjetilbudet vil ikke bare åpne opp for å kunne oppleve Sarpsborgs kystområder, men vil også bli et supplement til eksisterende tilbud rundt Skjærhalden. Fra Skjærhalden er det allerede et godt ferjetilbud som server de østre Hvaler-øyene og kystbyen Strömstad. Med en ferje som går fra Høysand åpner det seg kombinasjonsmuligheter hvor man på Skjærhallen enten kan bytte til båt mot Sandøyene eller Strömstad, eller bli med helt til Koster med den nye ferjen.

For vår del er Koster et ”MÅ-reisemål” på sommeren, og et sted som absolutt flere burde oppleve. To småøyer med hver sine kvaliteter, Sydkoster med sykkelturer gjennom flotte småskoger og langs smale bilfrie landeveier. Nordkoster med vandring langs svabergene. For ikke å glemme sildetallerkenen langs bryggen.

Kosterbåten Konsept

Vi ser også muligheten for en utvidelse av tilbudet, hvis dette skulle melde seg. Både Sponvika, Sandøyene og Nordby kan betjenes uten for mye tap av tid. Høysand ligger nærmere Strömstad enn Fredrikstad gjør, og ferja til Fredrikstad bruker 2 timer. Øker man reisetiden Høysand-Koster til 2 timer vil det også være realistisk med stopp ved Feriehjemmet og Skjebergkilens Marina, men dette vil kunne gjøre tilbudet til en mer ”melkerute” og øke reisetiden.

Ferjetilbudet handler om livskvalitet. Mange har ikke mulighet til å kjøre til Hvaler eller Strömstad, for å kunne benytte seg av skjærgården og Koster. Fra sankthans trådte det nye kollektivtilbudet fra Kalnes til Høysand i kraft. Med ferjen vi foreslår ville det da være mulig å reise kollektivt helt fra Sarpsborg til Koster på under to timer. Når sykehuset åpner forsterkes busstilbudet slik at det blir buss fra Råde stasjon til Høysand, som korresponderer med togavgangene.

Ferjetilbud i skjærgården vil gi en verdi for beboere, tilreisende og ferierende. Enten det dreier seg om en søndagstur hvor reisen er målet, eller en transportetappe til et lengre opphold på et av anløpsstedene. Glem heller ikke hva ferja vil kunne få å si for omdømmet til Sarpsborg. Gode minner gjenfortelles og deles. Hvor flott hadde det ikke vært om Sarpsborg var en del av disse uforglemmelige minnene?

Publisert som kronikk i Sarpsborg Arbeiderblad, fredag 25. juli 2014

 

Sarpsborgs vakre skjærgård har vist seg fra sin beste side i juli.
Har du lyst til å ta ferge herfra til Hvaler på en halvtime eller til Koster på en time?

 

 

 

1 tanke om “Øyhopping i Sarpsborgs skjærgård

  1. Elise

    Det hadde vært et veldig godt tilbud til Sarpsborgs skjærgård! Høysand er nå blitt oppgradert og er blitt et fantastisk område og satsningsområde for kommunen.
    Dette er et sted «alle» kjenner til, og «alle» vil innom ila sommeren.
    Tilbudet hadde vært komplett dersom man herfra kunne ha nådd andre deler av Østfoldkysten (og gjerne Strømstad og Koster i tillegg og ) uten å måtte eie båt selv eller kjøre bil.
    Skulle ønske noen tok tak i dette:-)

Legg igjen en kommentar