Dagens tog på Østfoldbanen kan kjøre i 200 km/t, men kjører i snitt i 70 km/t.
Grunnen er at det er masse enkeltspor fra 1800-tallet, som går alt for svingete.
Vi må bygge sammenhengende dobbeltspor mellom millionbyene Oslo og Göteborg.
Da kan reisen mellom byene gjøres unna på to timer, halvparten av dagens reisetid.
Da må Norge bevilige penger og gjennomføre følgende investeringer:
• Nytt dobbeltspor Oslo S-Ski
• Tunnel i Moss sentrum
• Ny innkortet trasé i dobbeltspor Råde-Skjeberg langs E6
• Dobbeltspor Skjeberg-Kornsjø
Dette åpner for følgende rutetilbud:
• Lyntog hver time på ruten Oslo-Göteborg
• Regiontog hver time på ruten Oslo-Halden
• Flytog hver time på ruten Gardermoen-Rygge-Fredrikstad
Oslo og Göteborg styrkes i kampen med Stockholm og København.
I tillegg vil tiltakene ha positiv effekt for Glommabyen.
Det sammenvokste tettstedet Sarpsborg-Fredrikstad er i dag Norges femte største.
Med gjennomføring av tiltakene over vil Glommabyen kunne få følgende tilbud:
• Lyntog til Göteborg med reisetid på 1 time og 20 minutter
• Lyntog til Oslo på 40 minutter fra pendlerstasjon med gratis parkering mellom byene
• Regiontog til Oslo med reisetid på 55 minutter fra Oslo til Fredrikstad sentrum
• Regiontoget kan øke antall stopp og fungere som en bybane for Fredrikstad og Sarpsborg
• Flere stopp for regiontoget kan redusere de lange bilkøene i retning Hafslund og Gressvik
• Gressvik-Hafslund på 25 min. med stopp i Fredrikstad, Lisleby, Dikeveien, Alvim, Sarpsborg
Hva mener du? Klikk her for å kommentere innlegget med dine synspunkter om tog!
Dette burde hatt høy nasjonal interesse:
• Å kutte reisetiden mellom de to største byområdene i den suverent mest folkerike landsdel fra 70 til 40 minutter
• Å gjøre tog – hvor man kan jobbe underveis – til et effektivt og raskere alternativ til bil på reiser til nabolandets nest største by
• Å gjøre tog – med en reisetid på 5 timer fra sentrum til sentrum – til et effektivt alternativ til fly Gardermoen-Kastrup (København er den virkelige storbyen i vår avkrok av Europa)
Et hvert land uten oljepenger og avgifter som de store inntektskildene sine ville prioritert et slikt prosjekt.
De fattige portugiserne bygger nå lyntog fra Lisboa til Madrid. De har skjønt det. Men i Norge tror staten at investeringer og kostnader er det samme.
Akkurat dette har jeg snakket om i lang tid :)
Hadde bare ikke staten vært redd for at alle skulle begynne å kjøre kollektivt, så hadde ikke dette vært noe problem. Man går glipp av fryktelig mye skattekroner om bilen blir stående :)